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Crono Ref.s

Budo Judo Aikido Karate-do

BUDO - BIOGR.'s

KARATE-DO

Shigeru Egami

 

Shigeru Egami

Egami, Shigeru

*1912 @ Fukuoka, Nihon
†1981 @ Tokyo, Nihon

Ref.s:

[L95b8]

[L97a31] [L97a32]

[L97b12] [L97b13]

 

 

Shigeru Egami nasce a 7 de Dezembro de 1912 na cidade de Omurota, Prefeitura de Fukuoka, numa família ligada ao comércio e à construção civil.

Aos 13 anos inicia-se na prática do Judo e ao longo da sua juventude praticaria também Kendo.

Em 1924, nos seus tempos de liceu, observa técnicas de Okinawa-te pela primeira vez, executadas por um contramestre de construção-civil originário de Okinawa.

Em 1931 ingressa num curso comercial na Universidade de Waseda, e treina durante algum tempo Aikido. Acaba por travar conhecimento com Gichin Funakoshi, tornando-se o seu primeiro discípulo nessa universidade e ajudando o Mestre a fundar o Clube de Karate local. Ainda nesse ano um seu colega da universidade começa a praticar no mesmo clube - o seu nome é Genshin Hironishi e a amizade aí firmada manter-se-á por toda a vida de ambos.

No início da década de 30 empenha-se na divulgação do karate pelo Japão, através de demonstrações lideradas por Takeshi Shimoda e, após a morte deste, por Yoshitaka Funakoshi.

Em 1936, conclui os seus estudos na Universidade de Waseda obtendo um Bacharelato em Comércio. Apesar de aparentar uma forma física excepcional, Egami, tal como Yoshitaka Funakoshi, tinha já graves problemas de saúde. Na altura da inspecção militar foi dispensado por apresentar problemas pulmonares e acabaria mesmo por contrair tuberculose.

Em 1935, Egami, adere ao comité criado por Kichinosuke Saigo, importante figura política da época e um dos mais antigos alunos de Gichin Funakoshi, que se propõe, como primeira tarefa, a construção do primeiro dojo de karate no Japão. Esse comité constitui o embrião do Shotokai ("Associação Funakoshi").

Em 1938, após a morte do seu irmão mais velho, Egami vê-se obrigado a partir para Kyushu para gerir, durante algum tempo, a firma familiar de construção civil. Cedo acaba porém por deixar essa ocupação, visto não se adaptar ao tipo de negócios envolvidos.

De regresso a Tóquio Egami empenha-se, juntamente com o filho mais velho de Mestre Funakoshi, no desenvolvimento do Karate-do. É introduzida a prática do Jiyu Kumite ("kumite livre"). Novas posições-de-base (como fudo-dachi) são criadas e inicia-se a prática de técnicas de pernas inéditas, tais como Yoko Geri (Kekomi e Keage) e várias formas de Mawashi-Geri, Fumikomi e Ushiro-Geri. Adoptam-se posições de base mais baixas que as tradicionais.

Assumindo-se sempre como um dos mais activos discípulos de Funakoshi, Egami passa a ensinar Karate nas Universidades de Gakushuin, Toho e Chuo, sendo o mais jovem instrutor a integrar o Comité de Avaliação criado por Mestre Funakoshi.

Em 1945, com o finar da Segunda Guerra Mundial, Egami assiste, em menos de um ano, à destruição da casa e do belo dojo do seu velho Mestre e à morte do seu grande amigo Yoshitaka Funakoshi.

Após a morte de Yoshitaka Funakoshi, Egami empenha-se, de forma mais personalizada e solitária, na busca do caminho que o seu Mestre continuamente apontava: transformar a arte de Okinawa numa arte do Budo, partindo do karate para chegar ao Karate-do. Nessa pesquisa oferece o seu abdomen nu (agravando os seus problemas de saúde) aos mais diversos tipos de ataques de punho e acaba por concluir que os ataques dos karatecas mais antigos carecem de eficácia.

A introspecção e investigação pessoal de Egami vai, porém, em sentido inverso ao da corrente iniciada em 1949 - com a formação da JKA. De facto, embora fundada e supervisionada por homens da corrente mais tradicional - Hironishi, Saigo e Obata - a organização cedo se começou a reger por objectivos comerciais, direccionando-se para o grande público, cada vez mais interessado nas práticas e métodos desportivos ocidentais. Em consequência ,os "tradicionalistas" decidem afastar-se da organização, deixando o caminho aberto para homens como Masatoshi Nakayama e Hidetaka Nishiyama que, entretanto tinham assumido a liderança de facto.

A popularidade deste movimento, que inicialmente agradara a Gichin Funakoshi, fá-lo agora preocupar-se, vendo o risco de que se desvirtuem os valores essenciais do Karate-do. Egami sente-se, assim, mais incentivado quer pelo seu Mestre quer pelos discípulos mais antigos a prosseguir com perseverança no sentido do Budo.

 

Shigeru Egami was born in December 7, 1912 at Omurota city in the Prefeecture of Fukuoka, in a family connected to the commerce and civil construction.

Till 13 he was initiated in the practice of Judo and in his youth he practised Kendo.

In 1924, in  secondary school, he observes techniques of Okinawa-te for the first time, executed by a civil construction foreman originary  from Okinawa.

By 1931 he ingressed a commercial course in the University of Waseda, and trained Aikido for a while. He met Gichin Funakoshi and became his first disciple at this university helping the Master to establish the local Karate Club. Still in this year one his colleague of the university starts to practise in the same club - his name is Genshin Hironishi and the friendship firmed there will remain for both men's life.

In the beginning of the decade of 30 he became commited in the spreading of karate throughout Japan, participating in demonstrations led by Takeshi Shimoda and then, after his death, by Yoshitaka Funakoshi.

In 1936 he concludes his studies in the University of Waseda getting a title of Bachelor in Commerce. Despite an apparent physical form, Egami, such as Yoshitaka Funakoshi, had already serious problems of health. By the time of military inspection he was excused by presenting pulmonary problems and later he would contract tuberculosis.

In 1938, following his older brother's death, Egami was obliged to leave to Kyushu managing, for some time, the civil construction familiar firm. But soon he had to leave this occupation, since he cannot adapt to the business lifestyle.

By 1935, Egami, adhered to the comitee created by Kichinosuke Saigo, important politics figure of that time and one of the oldest pupils of Gichin Funakoshi. The first task of this comitee is the construction of the first dojo of karate in Japan. This comitee constitutes the embryo of the Shotokai ("Funakoshi Association").

Returning to Tokyo Egami strived, together with Funakoshi Sensei's oldest son, in the development of Karate-do. The practice of Jiyu Kumite ("free kumite") was introduced. New stances (like fudo-dachi) were created and unknown leg techniques, such as Yoko Geri (Kekomi and Keage) and some forms of Mawashi-Geri, Fumikomi and Ushiro-Geri were introduced. Lower and larger stances were adopted.

Always assumed as one of the most active disciples of Funakoshi, Egami started to teach to Karate in the Universities of Gakushuin, Toho and Chuo, being the youngest instructor to integrate the Evaluation Comitee created by Funakoshi Sensei.

In 1945, with the end of Second World War, Egami assisted, in less than one year, at the destruction of of his Master's house and beautiful dojo and to the death of his great friend Yoshitaka Funakoshi.

After Yoshitaka Funakoshi's death, Egami was pledged, in a personal and solitary way, in the search of the path that his Master continuously pointed out: to transform the Okinawan art into a Budo art, departing from karate to reach Karate-do. In this research he offers his naked abdomen (possibly aggravating his problems of health) to the most diverse types of fist attacks always concluding that the attacks of the oldest karatecas were lack of effectiveness.

Introspection and personal investigation led by Egami put him, however, in the reverse direction of the mainstream initiated in 1949 - with the formation of the JKA. In fact, even if it was established and supervised for men of the most traditional current - Hironishi, Saigo and Obata - JKA started being conducted by commercial standards, directed itself to the general public, and becoming more and more involved in the methods and practices of occidental sport. By consequence, the "traditionalistic" decided to move away from the organization, leaving the path opened for men as Masatoshi Nakayama and Hidetaka Nishiyama who, by that time assumed effective leadership.

The popularity of this movement, that initially pleased Gichin Funakoshi, worries him now, antecipating that the essential values of Karate-do will be in strong risk. Egami felt, thus, stimulated by his Master's and old disciples continuing with perseverance through the path of Budo.

 

Em 1952, Egami começa finalmente, a reencontrar esse caminho: ao receber um ataque do jovem Tadao Okuyama - um karateca dissidente da universidade de Waseda - verifica que o golpe é extraordinariamente mais eficaz que qualquer outro ataque que até então recebera.

Decide, pois, com pouco mais de 40 anos, tomar a audaciosa decisão de mudar radicalmente os conceitos e as formas de execução convencionais do Karate. Passa a preconizar o uso de técnicas descontraídas, evitando toda a força desnecessária. Reencontra-se então com as recordações de Shimoda, Yoshitaka Funakoshi e do próprio Gichin Funakoshi cuja forma de golpear, aparentemente leve e descontraída surtia um tremendo efeito.

Em 1953 toma contacto com o Shinwa Taido de Mestre Hoken Inoue e começa a interessar-se por temas como a energia vital e sua circulação pelo corpo humano.

No Outono de 1956, porém, quando está em plena fase de construção do seu novo método de treino, vê-se forçado, a submeter-se a uma intervenção cirúrgica ao estômago e, menos de dois anos depois, a uma segunda, que o deixam extremamente debilitado e quase impossibilitado de treinar, fisicamente.

As dificuldades financeiras decorrentes da hospitalização e a impossibilidade de trabalhar acabam por ser superadas, com muita dificuldade, através da preciosa ajuda de amigos como Hironishi, Okuyama e Yanagisawa.

By 1952, Egami starts, finally, to meet this path: by receiving an attack from the young Tadao Okuyama - a dissident from university of Waseda's karate club - he verified that the blow was extraordinarily more efficient than any other attack that he received till then.

Therefore, with little more than 40 years age, he decided to take the audacious decision of changing, quite radically, the concepts and conventional forms of execution of Karate. He starterd to adopt relaxed techniques, preventing all unnecessary force. In his mid he met again with the memories of Shimoda, Yoshitaka Funakoshi and Gichin Funakoshi himself whose way of hitting, while apparently light and relaxed, occasioned a tremendous effect.

Em 1953 he contacted with Hoken Inoue Sensei's Shinwa Taido and became interested on subjects as vital energy and its circulation along the human body.

By the Autumn of 1956, however, when he was fully devoted at the construction of his new method of training, he had to be submitted  to a medical surgery to his stomach, and less than two years after to a second one, that left him extremely weak and almost incapacitated for physical practice.

The financial difficulties subsequent to the hospitalization, and the impossibility to work, were surpassed, with big difficulties, through the precious aid of friends as Hironishi, Okuyama and Yanagisawa.

 

Em 1957, morre o seu grande Mestre e mentor, Gichin Funakoshi. As exéquias são entregues pela família de Mestre Gichin Funakoshi à direcção da Shotokai ("Associação Funakoshi") em geral e a Shigeru Egami em particular. A JKA revolta-se contra essa decisão e, a despeito dos pedidos de Egami e Hironishi, recusa-se a participar no funeral do Mestre.

A partir do falecimento de Gichin Funakoshi, Shigeru Egami, começa a assumir a liderança efectiva da "Associação Funakoshi" - Shotokai - chamando a si a tarefa de reconstruir o dojo do seu Mestre - o Shotokan - em Shibaura, Tóquio.

Em 1963, (talvez pela superação da sua débil saúde), acaba por descobrir técnicas que ultrapassam a mera execução física, como o toate - ataque à distância, sem contacto físico - abrindo um novo caminho para os seus discípulos.

Em 1967, quando orientava um estágio de Verão na Universidade de Chuo, quase sucumbiu a um ataque cardíaco, sendo salvo da morte, "in extremis", por uma reanimação efectuada pelo seu discípulo Hiroyuki Aoki. A sua força física fica literalmente reduzida à de um recém nascido e Egami, vê-se, novamente, confinado a um leito de hospital, por um longo período.

Em lugar de o destruir esta experiência abre-lhe, contudo, uma nova visão. A agonia da morte física durante vários minutos, desperta-lhe um novo significado para a vida e para a prática do Karate-do.

O destino concedera-lhe ainda cerca de duas décadas de vida e ele decide aproveitá-las totalmente para incentivar outros Karatecas a prosseguirem no caminho que fora traçado pelo seu Mestre e que ele agora acrescentara.

Inicialmente através da escrita, depois através da sua presença e alguns anos depois através de uma prática física adaptada à sua condição e idade consegue transmitir as suas ideias e métodos a homens como:

- Mitsusuke Harada, que privou como seu aluno particular entre 1954 e 1955 e que acabaria por introduzir o Karate-do Shotokai na América do Sul e no Norte da Europa;

- Tetsuji Murakami que a partir de um encontro de poucos meses com Egami e seus discípulos, em 1967, acabaria por se tornar um dos seus mais fiéis seguidores, torna-se o principal impulsionador do Shotokai no Centro e Sul da Europa durante os vinte anos seguintes;

- Hiroyuki Aoki que acabaria por realizar em co-autoria com Egami um importante trabalho de sistematização em livro dos Kata's praticados na escola Shotokai - Karate-do for the Specialist - que lideraria um movimento evolutivo de integração do Karate-do com outras marciais - Sogobudo - e que mais tarde viria a criar uma nova Arte - o Shintaido;

- Tomojo Miyamoto que viria a assessorar o Mestre nos últimos anos de vida, personalizando as demonstrações técnicas nas suas viagens à Europa em 1976 e 1978 e também no seu derradeiro livro - The Way of Karate, Beyond Technique;

- E muitos outros seguidores como Masaru Mizushima, Koibuchi e Atsuo Hiruma que iriam realizar um importante trabalho de expansão da prática do Karate-do Shotokai no Japão e além fronteiras.

Em 1975 é nomeado pela Nihon Karate-do Shotokai Director do Shotokan e em 1976 visita os principais grupos de Karate-do Shotokai liderados por Tetsuji Murakami Sensei na Europa: França, Itália e Portugal.

Em 10 de Outubro de 1980, durante um estágio para instrutores o estado de Egami agrava-se e é hospitalizado. Dois dias depois sofre uma hemorragia cerebral. Não voltará a retomar a consciência. A 10 de Janeiro de 1981 morre aquele que foi considerado por muitos mestres da actualidade como "o seguidor de Mestre Funakoshi no mundo do Karate-do".

Para a posteridade ficam, como um desafio a quem o ousar seguir, palavras como:

"No mundo desportivo a competição é técnica, pode-se progredir através da luta entre pessoas. Mas que lugar ocupa ela na vida humana? Conceber o Karate como Budo volta a situá-lo entre a vida e a morte. Não se trata apenas de uma competição técnica. Trata-se da maneira de se comportar e de enfrentar o adversário em situações em que a vida entra em jogo."

"Devemos construir a via do karate, a via da verdade, a via que nos leva aos mais altos cumes. Para tal é preciso retornar ao ponto de partida, ao ensinamento de Mestre Funakoshi. Interrogar-se sobre o que o passado nos transmitiu, estudar nas outras disciplinas do Budo, procurar uma técnica superior e estabelecer o karate como uma arte marcial de valor, procurar, enfim, o aperfeiçoamento da via do karate, é esse o nosso dever face ao Mestre. A nossa vocação é de fazer avançar um passo, ou mesmo um meio-passo, o trabalho que nos deixou Mestre Funakoshi..."

By 1957, his great Master and mentor, Gichin Funakoshi, died. The funeral's organisation was delivered by  the family of Master Gichin Funakoshi to the Shotokai ("Funakoshi Association") in general and Shigeru Egami in person. The JKA contested this decision and, in spite the requests of Egami and Hironishi, opposed to participate at Master's funeral.

After Gichin Funakoshi's demise, Shigeru Egami, began to assume the effective leadership of the "Funakoshi Association" - Shotokai - calling to himself the charge of reconstructing his Master's Dojo - the Shotokan -  in Shibaura, Tokyo.

By1963, (stimulated perhaps by the effect of overcoming his health weakness), he discovered techniques that exceed the mere physical execution, as toate - long-distance attack, without physical contact - opening a new path for his disciples.

By 1967, while leading a Summer training session in the University of Chuo he was close to death, strucked by a cardiac attack, and being saved, "in extremis", by a reanimation technique performed by his disciple Hiroyuki Aoki. His physical force was literally reduced to the one of a just born baby and Egami, felt himself again confined to a hospital bed, for a long period.

Instead of destroying him this experience offered him a new vision. The agony of physical death during some minutes, awaked him to a new a meaning for his life and to the practice of Karate-do.

Destiny still granted him about two decades of life and he decided to devote the rest of his lifetime stimulating other Karatecas to pursue the path traced by his Master and followed and developed by himself.

Initially through writing, later through his presence and years later through a physical practice adapted to his physical condition and age, he was able to transmit his ideias and methods to men such as:

- Mitsusuke Harada, that was his private pupil between 1954 and 1955 and who introduced the Karate-do Shotokai first in South America and then in the North of Europe;

- Tetsuji Murakami who, after a meeting of a few months with Egami and its disciples in 1967, became one of his most devoted disciples and indubitably the main builder of Shotokai in the Center and South of Europe during the twenty following years;

- Hiroyuki Aoki who carried, in co-authorship with Egami, an important work of systematization of the Kata's practised by the Shotokai school - Karate-do for be the Specialist - lead an evolutive movement of integration of Karate-do with other martial arts - Sogobudo - and, became the founder  new Art - Shintaido;

- Tomojo Miyamoto, the Master's assistant by the last years of his life, personifying the demonstrations during  Egami's trips to the Europe in 1976 and 1978 and also in his last book - The Way of Karate, Beyond Technique;

- and many other followers as Masaru Mizushima, Koibuchi and Atsuo Hiruma, men that made an important work of expansion of Karate-do Shotokai practice both in Japan and overseas.

In 1975 he is nominated Director of the  Shotokan by Nihon Karate-do Shotokai and in 1976 he visits the main  Karate-do Shotokai groups leaded by Tetsuji Murakami Sensei in Europe: France, Italy and Portugal.

In the 10th  of October, 1980, during a training session for instructors Egami's health condition aggravated and he was hospitalized. Two days later he suffered a cerebral hemorrhage. He will not regain conscience. In the January 10th, 1981 died the man that was considered by many contemporary masters as "the follower of Master Funakoshi in the world of Karate-do".

As a challenge to those who dare follow his path, he left this words:

"In the sportive world competition is technique, one can progress through by  fighting other people. But what place will competition  occupy in human life? To conceive the Karate as a Budo puts him back to a point betweenlife and death. That has nothing to do with technical competition. It has to do with the way of behaving and facing the adversary in situations where life is at risk."

"We must construct the way of karate, the way of truth, the way that takes us to the highest summits. For such one must return to the starting point, to the teachings of Funakoshi Sensei. Interrogate oneself about what the past endowed us, to study in the others disciplines of Budo, to look for  an upper technique and to establish karate as a martial art of value, to look for, at last, the perfectioning of the way of karate; this is our duty towards the Master. Our vocation is to progress one step forward, or even a half step, in the work left by Funakoshi Sensei… ".

© Copyright José Patrão, 1997, 1998, 1999

 

Nota Importante:

Important Notice:

O autor tem plena consciência de que as biografias aqui apresentadas são incompletas, que o grau de desenvolvimento que possuem não é de modo algum compatível com a importância de muitas das personalidades a que se referem e que muitas e importantes personalidades do mundo do Budo ainda não estão aqui referidas. Além disso, sendo um praticante português de Karate-do Shotokai, Murakami-kai, é natural que o autor esteja mais familiarizado com as biografias de personalidades desse estilo e escola e que, consequentemente, sejam as personalidades dessa linha que aqui apareçam referenciadas em primeiro lugar e com maior detalhe. O autor espera sinceramente que as omissões deste trabalho possam encorajar o leitor não só a investigar mais profundamente, com recurso às referências bibliográficas que se apresentam, e a outras, mas também a contribuir com as suas sugestões e correcções para o aperfeiçoamento deste trabalho.

The author has full awareness that the biographies here presented are incomplete, that the degree of development is not, by no means, compatible with the importance of many of the personalities presented and that many and important personalities of the world of the Budo are still not related here. Moreover, being a Portuguese practitioner of Karate-do Shotokai, Murakami-kai, it is natural that the author is more familiar with the biographies of personalities of this style and school and that the personalities of this current appear here in first place and with bigger detail. The author waits sincerely that the defaults of this work can encourage the reader not only to investigate more deeply, through the bibliographical references presented here, and externally, but also to contribute with suggestions and corrections for the perfectioning of this work.

 

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